Höyrylaiva Emily Richertin haaksirikko

Höyrylaiva Emily Richert haaksirikkoutui haastavissa olosuhteissa Espoon ulkosaaristossa tammikuussa 1914. Miehistö saatiin pelastettua, mutta alus upposi ja jäi hylyksi. Aluksen nostoon ryhdyttiin saman vuoden toukokuussa.
Kirjoittaja: 
Juha Hakala
Piirros: 
Juha Hakala

Emily Richert oli Danzigista kotoisin oleva 294 rekisteritonnin höyrylaiva, joka oli haaksirikkoajankohtana 22 vuoden ikäinen. Alus oli lähtenyt kohtalokkaalle matkalleen kotikaupungistaan päämääränä Helsinki ja Turku, aluksen lastina oli jauhoja ja sokeria. Olosuhteet tammikuisella Itämerellä olivat ankarat, esimerkiksi näkyvyys oli heikko lumipyryn takia ja virtaukset olivat melko voimakkaita.

Haaksirikko

Alus oli matkannut kohti Helsinkiä kovassa lumisateessa ilman havaintoja valoista tai rannikosta. Tiistaina aamuyöllä klo 3 aikaan etelän suunnasta näkyi valoa, jonka kapteeni W. Sager arvioi olevan peräisin Naissaaren majakasta. Alus jatkoi varovaisemmin matkaansa kunnes aamulla klo 6.15 tömähti; alus oli ajanut Pikku Örskärin luona Lökhällin matalikolle. Aus alkoi täyttyä vedellä ja sen peräpää alkoi vajota. Pelastusveneitä laskettiin ja liikkuminen jäisiellä ja nyt myös kaltevalla kannella oli vaikeaa. Miehistön onneksi alus ei uponnut kokonaan, vaan keulaosa jäi osittain veden päälle. Hätäraketteja ammuttiin toivoen, että joku tulisi auttamaan haaksirikkoisia.

Herrön saaren kalastaja olivat nähneet haaksirikkoutuneen aluksen jo aamulla, mutta eivät päässeet auttamaan kovan myrskyn takia. Kalastajat olivat välittäneet tiedon onnettomuudesta eteenpäin Helsinkiin, mutta jostain syystä apuja ei tämän seurauksena lähtenyt paikalle. Haaksirikkoisten onneksi Porkaklaan matkalla oleva "Helsingfors Skärgården" niminen alus huomasi hätämerkit iltapäivällä klo puoli viisi ja ryhtyi pelastustoimiin. Kaikki 14 paleltunutta ja nälkiintynyttä miehistön jäsentä saatiin pelastettua.

Emily Richertillä oli ollut onni matkassaan halki Suomenlahden ulkosaariston, niin vaarallista reittiä alukseen arvioitiin lumipyryssä kulkeneen. Jos haaksirikko olisi tapahtunut ulompana olisi miehistön selvityminen ollut huomattavan epävarmaa. Alus oli vakuutettu täydestä arvostaan saksalaisessa vakuutusyhtiössä ja jo haaksirikkoajankohtana pohdittiin aluksen nostamista.

Hylky nostetaan

Pelastusalukset Assistans ja Protector saivat 10. toukokuuta Emily Richertin hylyn nostettua. Alus vietiin Löföhön korjattavaksi, josta se oli tarkoitus viedä edelleen Helsinkiin, Sanvikenin satamaan. Aluksen irtaimistoa ja hiiliä huutokaupattiin Helsingissä 22. kesäkuuta 1914.

 

Lähteitä

Uusi Suometar no 6, 8.1.1914

Pohjalainen no 118, 27.5.1914

Suomen Wirallinen Lehti no 126, 4.6.1914

Åbo Underrättelser no 156, 10.6.1914